Jak zbudowana jest pompa ABS?

Pompa ABS, czyli układ hamulcowy z przeciwblokującym układem sterowania, to niezwykle istotny element współczesnych samochodów. Pozwala on na utrzymanie kontroli nad pojazdem podczas gwałtownego hamowania, zapobiegając blokowaniu kół. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej budowie oraz działaniu tego zaawansowanego systemu.

Główne elementy budowy pompy ABS

Pompa ABS składa się z kilku kluczowych elementów, które współpracują ze sobą w celu zapewnienia prawidłowego działania systemu. Są to między innymi czujniki prędkości obrotowej kół, moduł sterujący, zawory elektromagnetyczne oraz pompa hydrauliczna. Czujniki prędkości obrotowej kół są odpowiedzialne za monitorowanie prędkości obrotowej każdego z kół pojazdu. W przypadku wykrycia gwałtownego spadku prędkości obrotowej jednego z kół czujnik przekazuje informacje do modułu sterującego. Moduł sterujący to "mózg" pompy ABS. Odbiera on sygnały od czujników prędkości obrotowej kół i na podstawie tych informacji podejmuje decyzje dotyczące działania systemu. Zawory elektromagnetyczne są umieszczone w układzie hydraulicznym hamulców i mają za zadanie kontrolować przepływ płynu hamulcowego.

Działanie pompy ABS w praktyce

Podczas gwałtownego hamowania, czujniki prędkości obrotowej kół monitorują prędkość obrotową każdego z nich. Jeśli wykryją, że jedno z kół zaczyna się blokować, przekazują informacje do modułu sterującego. Jeśli moduł sterujący uzna, że istnieje ryzyko blokady kół, wysyła sygnały do zaworów elektromagnetycznych oraz pompy hydraulicznej. Zawory te zmieniają swoje położenie, co prowadzi do zmniejszenia ciśnienia płynu hamulcowego w układzie. W efekcie siła hamowania na danym kole zostaje zmniejszona, a ryzyko jego blokady - zminimalizowane. Następnie pompa hydrauliczna zwiększa ciśnienie płynu hamulcowego, co pozwala na ponowne naciśnięcie tarcz hamulcowych i zwiększenie siły hamowania.

 

Bezpieczna jazda samochodem, dzięki rzetelnym i dokładnym naprawom pomp ABS i sterowników Multitronic

Czytaj więcej